Tiskové zprávy

19. 10. 2016 Pražské školy se mohou ucházet o evropské dotace

Po schválení Radou hl. m. Prahy vyhlašuje odbor evropských fondů MHMP dne 19. října 2016 dvě nové výzvy v Operačním programu Praha – pól růstu ČR v prioritní ose Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti.

Výzva č. 20 s názvem Modernizace zařízení a vybavení pražských škol cílí na mateřské, základní a střední školy se sídlem v hl. m. Praze, základní a střední školy samostatně zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami se sídlem v hl. m. Praze a oprávněnými žadateli jsou i městské části hl. m. Prahy a Hlavní město Praha samotné. Účelem výzvy je přispět k řešení nerovnoměrné úrovně vybavení škol v Praze a posílení rovného přístupu ke kvalitnímu vzdělávacímu vybavení. Žádosti o podporu musí být v souladu s Místním akčním plánem či Krajským akčním plánem vzdělávání, které budou uveřejněny na webových stránkách jednotlivých městských částí do 30. 3. 2017. Z 200 milionů určených na tuto výzvu bude podporována modernizace zařízení a vybavení mateřských, základních a základních speciálních škol i středních a středních speciálních škol s ohledem na věk a specifické potřeby dětí a žáků navštěvujících tato zařízení. Peníze jsou vyčleněny i na stavební úpravy, rekonstrukce a pořízení nezbytného zařízení a vybavení pro realizaci kulturně komunitních programů a programů multikulturní výchovy.

Ve výzvě č. 21 Zvýšení kvality vzdělávání prostřednictvím posílení inkluze v multikulturní společnosti je 360 milionů Kč a oprávněnými žadateli jsou Hlavní město Praha, městské části hl. m. Prahy, organizace zřízené a založené hl. m. Prahou a městskými částmi hl. m. Prahy, mateřské, základní, střední a vyšší odborné školy se sídlem v hl. m. Praze, nestátní neziskové organizace a veřejné vysoké školy. Žádosti o podporu budou moci předkládat pro projekty týkající se aktivit vedoucích k začlenění dětí a žáků z odlišného kulturního prostředí nebo s odlišným mateřským jazykem do výuky. Zkvalitnění výuky přispěje mimo jiné i k sociální soudržnosti, chápání a respektování sociokulturní rozmanitosti a vztahu k okolnímu prostředí, k porozumění a toleranci odlišných kultur. Podporované aktivity jsou vymezeny ve třech detailně popsaných tématech, z nichž musí žadatel povinně  zařadit do projektu alespoň jedno a které se soustředí na rozvíjení schopností žáků fungovat bez předsudků a negativních stereotypů v zásadách demokracie a rovnosti v multikulturním prostředí jak ve vzdělávacím procesu, tak i prostřednictvím volnočasových aktivit, stejně jako na vzdělávání a rozvíjení schopností pedagogů dětem tyto kompetence předat.

„ Myslím si, že peníze vložené do kvalitního vzdělávání jsou tou nejdůležitější investicí do budoucnosti nás všech. Školy kromě samotné výuky zajišťují i výchovu v širším slova smyslu. Jsem ráda, že prostřednictvím pražského operačního programu můžeme přispět ke zkvalitnění vzdělání a výchovy, která bude v dětech a mladých lidech upevňovat občanskou zodpovědnost,  respekt vůči lidským právům, pomůže jim porozumět aktuálním událostem i chápat historické souvislostí a vážit si demokratických principů,“ říká radní Irena Ropková.

Jan Hauser, ředitel odboru doplňuje: „ Jsme si vědomi toho, že pro školská zařízení je složité a časově náročné projít celým procesem od podání žádosti po dokončení projektu. Chystáme proto semináře, které pomohou s přípravou žádostí a rozesíláme i informační dopisy, které by měly našim potenciálním žadatelům pomoci rychle se zorientovat a identifikovat, zda se dotace vztahují na jejich konkrétní potřeby.“

Videa