Realizované projekty

Byl schválen harmonogram výzev pro rok 2019, blíže ZDE.   ***      ***   Posunutí vyhlášení výzvy č. 49 (PO4). Více informací ZDE   ***   Dne 18. 10. 2018 nabývá účinnosti ustanovení § 211 odst. 3 zákona č. 134/2016 Sb. o zadávání veřejných zakázek, více informací ZDE   ***   38. výzva – aktualizace informací (k 11. 11. 2018)     ***   

Kdo jiný? Multikulturní výchova prostřednictvím projektového vyučování

Prioritní osa:4. Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
Registrační číslo:CZ.07.4.680.00.015_0050000071
Zaměření projektu:Předkládaným projektem reagujeme na fakt, že názory a postoje žáků jsou dlouhodobě zatíženy předsudky a negativními stereotypy. Hlavním cílem je proto rozvoj empatie, solidarity a respektu mladých lidí k sociokulturní rozmanitosti. Pomocí inovativních a moderních metod (projektová výuka, "learning by doing", vyžití dokumentárního filmu) zároveň žáky podpoříme v aktivnějším zapojení do ochrany lidských práv.
Žadatel:Člověk v tísni, o. p. s.
Partner:ne
Výše schválené podpory:4 982 100 Kč
Harmonogram:

Datum zahájení projektu: 1. 9. 2016
Datum ukončení projektu: 30. 6. 2018

WWW:www.clovekvtisni.cz

Hlavním cílem projektu je rozvoj empatie, solidarity a respektu mladých lidí k sociokulturní rozmanitosti a zároveň posílení jejich aktivního zapojení do ochrany lidských práv. Pomocí inovativních vzdělávacích přístupů (využití dokumentárních filmů, projektové vyučování, peer-to-peer učení) podpoříme u žáků základních a středních škol jejich sociální a občanské kompetence a budeme je motivovat, inspirovat a vést k přijetí vlastní odpovědnosti za dění kolem sebe. Aby mladí lidé nepodléhali stereotypnímu vnímání menšin, rozeznávali své vlastní předsudky a byli schopni se jim bránit, potřebují dostávat příležitosti k hlubšímu přemýšlení o problematice porušování lidských práv a multikulturalismu. Vzhledem k jejich negativnímu vnímání odlišných kultur je třeba hledat metody, které jim budou blízké a mají potenciál pozitivně ovlivnit jejich postoje.

Letošní fórum OECD v Paříži označilo metody založené na principu tzv. „learning by doing“ za vzdělávání budoucnosti. Nechat žáky učit se praxí se zvláště v oblasti společenskovědních témat jeví jako výrazně efektivnější než klasická forma výuky a memorování faktů. Žáci ze zapojených škol proto vytvoří týmy a pod vedení učitelů zrealizují vlastní malý projekt zaměřený na porozumění jiným kulturám, ochranu lidských práv, boj s předsudky a stereotypy apod.

Konkrétní formu i přesné téma projektů vymyslí žáci sami – může se jednat např. o uspořádání přehlídky kultur, která představí specifika menšin studujících na dané škole, realizaci antirasistické kampaně na půdě školy i mimo ni, pořádání neformálních debat se spolužáky či mladšími žáky, organizace happeningů, kulturních aktivit apod.

Díky využití projektové výuky je práce žáků intenzivnější a umožní jim vnímat události současného světa komplexněji. Při práci na projektu se naučí respektovat individualitu jedince, vnímat projevy porušování lidských práv ve svém okolí a nebýt k nim lhostejní. Realizací aktivit zároveň rozvíjí tvořivost a iniciativnost a výuka je baví.