Kdo jiný? Multikulturní výchova prostřednictvím projektového vyučování
Prioritní osa: | 4. Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti | |
Registrační číslo: | CZ.07.4.680.00.015_0050000071 | |
Zaměření projektu: | Předkládaným projektem reagujeme na fakt, že názory a postoje žáků jsou dlouhodobě zatíženy předsudky a negativními stereotypy. Hlavním cílem je proto rozvoj empatie, solidarity a respektu mladých lidí k sociokulturní rozmanitosti. Pomocí inovativních a moderních metod (projektová výuka, "learning by doing", vyžití dokumentárního filmu) zároveň žáky podpoříme v aktivnějším zapojení do ochrany lidských práv. | |
Žadatel: | Člověk v tísni, o. p. s. | |
Partner: | ne | |
Výše schválené podpory: | 4 982 100 Kč | |
Harmonogram: | Datum zahájení projektu: 1. 9. 2016 | |
WWW: | www.clovekvtisni.cz |
Hlavním cílem projektu je rozvoj empatie, solidarity a respektu mladých lidí k sociokulturní rozmanitosti a zároveň posílení jejich aktivního zapojení do ochrany lidských práv. Pomocí inovativních vzdělávacích přístupů (využití dokumentárních filmů, projektové vyučování, peer-to-peer učení) podpoříme u žáků základních a středních škol jejich sociální a občanské kompetence a budeme je motivovat, inspirovat a vést k přijetí vlastní odpovědnosti za dění kolem sebe. Aby mladí lidé nepodléhali stereotypnímu vnímání menšin, rozeznávali své vlastní předsudky a byli schopni se jim bránit, potřebují dostávat příležitosti k hlubšímu přemýšlení o problematice porušování lidských práv a multikulturalismu. Vzhledem k jejich negativnímu vnímání odlišných kultur je třeba hledat metody, které jim budou blízké a mají potenciál pozitivně ovlivnit jejich postoje.
Letošní fórum OECD v Paříži označilo metody založené na principu tzv. „learning by doing“ za vzdělávání budoucnosti. Nechat žáky učit se praxí se zvláště v oblasti společenskovědních témat jeví jako výrazně efektivnější než klasická forma výuky a memorování faktů. Žáci ze zapojených škol proto vytvoří týmy a pod vedení učitelů zrealizují vlastní malý projekt zaměřený na porozumění jiným kulturám, ochranu lidských práv, boj s předsudky a stereotypy apod.
Konkrétní formu i přesné téma projektů vymyslí žáci sami – může se jednat např. o uspořádání přehlídky kultur, která představí specifika menšin studujících na dané škole, realizaci antirasistické kampaně na půdě školy i mimo ni, pořádání neformálních debat se spolužáky či mladšími žáky, organizace happeningů, kulturních aktivit apod.
Díky využití projektové výuky je práce žáků intenzivnější a umožní jim vnímat události současného světa komplexněji. Při práci na projektu se naučí respektovat individualitu jedince, vnímat projevy porušování lidských práv ve svém okolí a nebýt k nim lhostejní. Realizací aktivit zároveň rozvíjí tvořivost a iniciativnost a výuka je baví.