Společně v knihovně
Prioritní osa: | 4. Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti | |
Registrační číslo: | CZ.07.4.68/0.0/0.0/15_005/0000067 | |
Zaměření projektu: | Projekt z pěti poboček Městské knihovny v Praze vytvoří přirozené integrační centrum a centrum neformálního vzdělávání propojením žáků s odlišným mateřským jazykem z okolních základních škol a dobrovolníků. Umožní knihovně systematizovat své působení v této oblasti. Poskytne těmto dětem podporu v domácí přípravě a integraci na nízkoprahovém základě a v nestigmatizovaném prostředí. Aktivity budou inkluzivní a otevřené i ostatním dětem. Zároveň nastaví a otestuje model spolupráce knihovny s dobrovolníky. Oběma skupinám poskytne kvalitní metodickou podporu. | |
Žadatel: | Nová škola, o. p. s. | |
Partner: | ne | |
Výše schválené podpory: | 1 800 179,25 Kč | |
Harmonogram: | Datum zahájení projektu: 1. 8. 2016 | |
WWW: | www.novaskolaops.cz |
Hlavním cílem projektu je zvýšení inkluzivity prostředí veřejných knihoven v Praze tak, aby mohly naplňovat svůj potenciál přirozeného centra integrace a neformálního vzdělávání. To je v souladu se strategií rozvoje Městské knihovny v Praze.
Dílčími cíli jsou:
1. vytvoření 5 neformálních center integračních aktivit a neformálního vzdělávání v pobočkách Městské knihovny v Praze, každá pobočka určí jednoho pracovníka, který projde uceleným souborem školení a bude úzce spolupracovat s dobrovolníky;
2. zvýšení proinkluzivních kompetencí u knihovníků (min. 8), kteří se stanou nositeli konceptu projektu ve svých knihovnách;
3. nastavení a vyzkoušení modelu dobrovolnické práce (zapojeno bude min. 15 dobrovolníků) v neformálním vzdělávání v prostředí knihovny s důrazem na jeho přenositelnost; 4. výzkumné ověření: efektu aktivit projektu na klima v knihovně ve spojitosti se službami neformálního vzdělávání pro děti s odlišným mateřským jazykem (a otevřeností k odlišnosti obecně), vlivu aktivit na propojení knihoven se základními školami, efektu aktivit na celkovou integraci dětí s odlišným mateřským jazykem, vhodnost prostupného nízkoprahového principu a jeho vnímání, limitů dobrovolnické práce a možnosti šíření konceptu projektu;
5. poskytnutí podpory dětem s odlišným mateřským jazykem (min. 50) ve školní přípravě a celkové orientaci na nízkoprahovém základě a v nestigmatizujícím otevřeném prostředí, odstupňované podle jejich potřeby, a tím zvýšení jejich vzdělanostní šance;
6. podchycení dětí s odlišným mateřským jazykem, které z výše uvedených důvodů nevyužívají podobné služby, a jejich zapojení do integračních aktivit.